Tots hem sofert
injustícies i, sovint, ens hem vist impotents davant aquestes. Tanmateix, cal
assabentar-se d’una realitat: la justícia no es pot legislar, doncs, del
contrari, ni Sòcrates ni Jesús hagueren estat condemnats a mort; a Bruno no
l’hagueren cremat viu; ni Galileu, Vesal, Copèrnic, Kepler, Newton, hagueren
estat acusats, condemnats, perseguits, estigmatitzats per heretgia; cap llei no
consentiria els crims de lesa humanitat i depredació de la natura que cometen
estats agressors o multinacionals, ni alguns jutges continuarien gaudint de dos
vares de medir, una pels seus afins ideològics i l’altra, esdevinguda fèrula,
pels seus contraris.
¡Conciencia nunca dormida,
Què és la justícia?
Potser el desig de l’últim “criteri” de la nostra consciència pura davant
quelcom transcendent: l’Amor per la Vida, partícip d’un Magnànim Univers de
Consciència... si voleu, digueu-li Déu o Vida (no mai eixe infame i personal
déu catòlic que utilitza l’església per imposar i universalitzar el seu dogma
en nom de la seva paraula).
Nosaltres, fills
d’una infinita naturalesa d’estima, no som res sense aquesta relació que ens
revela el sentit de la vida i ens convida a creure en un fi més elevat que, com
abans hem dit, ens transcendeix i pel qual aprenem a morir: l’Amor per la Vida,
l’Amor de la Vida... si voleu, digueu-li filosofia.
Per aquesta causa la
fe es fa present i la religió (no entesa com el concepte papal del dogma
catòlic, sinó com allò que uneix, que ens relliga amb totes les coses de les
quals formem part sense que ningú no
mane, sense jerarquies) necessària en totes les cultures del món.
Qui, ateu o creient,
en la seva intimitat, no ha implorat o suplicat alguna vegada ajuda o justícia
davant l’adversitat, problema o conflicte? Uns s’han adreçat a Sants o
familiars ja traspassats, altres han alçat la vista al cel, altres a dintre
d’ells mateixos… És l’instin humà, com el nadó troba el pit de sa mare i
succiona, així també nosaltres intuïm, a través d’aquestos sol.lícits efluvis,
l’existència d’una Vida que ens escolta a través de l’estima.
Tot acte humà portat
per una atenció, intenció, paraula, acció i esforç recte i noble, mai no pot
ser vulnerat pel mal. Cert és que aquest pot aparèixer i apareix, però sols per
confondre’ns i fer-nos caure en el desànim. Per què el desànim?
La contemplació, la
meditació, fa brollar la font d’aquesta saviesa interior que cadascú de
nosaltres tenim a dintre (coneix-te a tu mateix), així, aprenem confiant en
aquesta essència immortal de l’ésser humà que és ànima, paraula, memòria...
llavors som “conscients” que la nostra raó no és últim criteri de realitat ni
pot trobar resposta a certes qüestions: Per què tenim sentiments? Què és el
sentiment? Què és la bellesa? Què és l’amor? Com funcionen aquestes coses?
Així, admirem allò
que és bell, allò que és sapiència, ho estimem i ho considerem una benedicció
de la vida sense tindre veritable judici més enllà de la nostra raó: per què és
bell o erudit per mi i no ho és per tu? La llibertat individual també és estima
i excel·lència quan el seu diàleg és respectuós en funció d’aquest principi
transcendent (l’Amor per la Vida) que fa superar els conflictes: aquesta virtut
humana que uneix en la diferència... tan oblidada.
L’esser humà, amb el
seu lliure albir, forma part d’un tot en continua relació amb aquest Déu símbol
de la Vida. Percebre aquesta relació fa que la persona valore la vida des d’una
altra perspectiva, des d’una dimensió allunyada de la superficialitat i
trivialitat mundanes que res no aporta a la nostra felicitat interior. Des
d’aquest ull del sentiment que és el nostre esperit, aprofundim i descobrim el
veritable amor, la veritable bellesa que tots els dies es presenta davant els
nostres nassos i no advertim, això mateix que ens fa forts davant les
dificultats, el sofriment i les injustícies. Qui no donaria, sense dubtar, la
seua vida per salvar el seu propi fill? Així també actua la vertadera justícia
amb nosaltres, però, abans, necessitarem descobrir la veritable estima, obrir
el nostre esperit o nexe amb totes les coses.
Veiem, en moltes de
les nostres ciutats, polítics que haurien de guiar la societat imputats, uns
amb raó, altres víctimes d’interessos polítics i empresarials. Veiem fiscals
sectaris i jutges que resolen des de la connivència política. Veiem moltes
iniquitats.
Sols sorgeix aquesta
qüestió: quan el poder del diner o capitalisme impedeix la “realització” de
“l’Ésser Polític” o dimensió humana, quan aquest se sent frustrat, què fer?
Pense que mai no hem de perdre l’esperança.
Romandré aïllat,
isolat... sóc dimitit d’aquesta societat per així evitar perdre la meua
dignitat, doncs, al menys, ara mateix, és aquest l’últim desig de la meua
consciència.
¡Conciencia nunca dormida,
mudo y pertinaz testigo,
que no dejas sin castigo
ningún crimen en la vida!
La ley calla, el mundo olvida;
mas ¿quién sacude tu yugo?
Al Sumo Hacedor le plugo
que, a solas con el pecado,
fueses tú para el culpado
delator, juez y verdugo.
Núñez de Arce
que no dejas sin castigo
ningún crimen en la vida!
La ley calla, el mundo olvida;
mas ¿quién sacude tu yugo?
Al Sumo Hacedor le plugo
que, a solas con el pecado,
fueses tú para el culpado
delator, juez y verdugo.
Núñez de Arce