divendres, 12 de novembre del 2021

LA NIT DEL MEU POBLE

 


L'estiu de 1970 jo tenia 8 anys, un avi veí, mariner amic de la família, estava esmorzant a l'ombra del garrofer quan, de sobte i per primera vegada vaig escoltar, tot espantat, la sirena de la policia en aquell meu poble on tots ens coneixíem. Aleshores, l'home gran, que havia viscut uns anys a València, en veure'm així, em va dir:

"El dia que les sirenes de policia i ambulàncies siguen habituals, eixe dia, dic, hauràs assistit al sepeli del teu poble,  i tot un univers de costums i tradicions vingut dels segles viurà mort en tu, com l'embrió occit al ventre de la mare, perquè  les masses d'individus vingudes de fora al reclam de l'oferta turística, no voldran saber-ne res de la teua llengua, de la teua cultura... tu seràs el peix petit i ells, muntats dalt la barca de l'estat,  arrossegaran tot amb les seues xàrcies d'oficialitat dominant. Aquest paisatge estimat, aquells ametllers en flor als vessants de la muntanya, aquest camp de vinya, aquells pins marins acaronant la mar que saluden les dunes de la platja, aquest port on descansem l'esperit passejant o pescant en ell, el soroll  d'esquelles pel camp, mariners, fàbriques, agricultors... tot desapareixerà, fins els mateixos barrancs! I el més trist serà la indiferència de molts de nosaltres. Quan arribe eixe dia t'en recordaràs de mi, Lluïset."


La meua ciutat

ja ha perdut el seu cognom,

l'arrel, ofegada pel formigó,

expira un últim alè que ningú

no vol atendre.

Si de cas algú se'n adona,

resta sol en un desert 

on cap estri de la terra

dona suport, 

un desert atapeït d,apartaments

amuntegats i abigarrats 

com la societat que acull;

un desert saturat d'autos

que omplin de fum

i enverina tot ens;

un desert massificat

d'individus amargats,

anant d'aquí cap allà

com vaixell sense brúixola,

intentant buscant 

el favor d'un vent 

que fa temps abandonà

l'ànima d'aquells cossos

egoistes, immorals, indolents,

esclaus del seu propi mode de vida,

oblidats del dia que hauran de morir.


Jo voldria ressuscitar 

aquells dies, aquella gent, 

la meua gent, el meu poble.

Jo hagués volgut 

que el meu poble continuà

creixent com els darrers segles,

en funció de les necessitats

que reclama la nostra cultura,

respectant la naturalesa,

els seus espais, els seus paratges.

Jo hagués volgut

que els nouvinguts 

s'integraren en mi, 

i jo en ells, i l'harmonia 

de les nostres vides

fos resultat d'aquesta riquesa

humana que la vida dona

a tothom, a tot poble

que habita aquest món.


Però no, sóc aqui,

aïllat, inert dintre 

el ventre d'una mare

empresonada, humiliada, 

condemnada a l'esterilitat.

Sóc aquí, trepitjant carrers

farcits de gent que no conec,

que no em comprèn

quan parle amb ells... 

al meu poble. 


Desenes de milers d'autos,

milions de tones de formigó,

desenes de milers de persones...

Sóc aquí, al meu poble... un erm.

Ja sempre és de nit.